Pinsparen

Het zal niemand zijn ontgaan. Er is een ware revolutie gestart in de financiële dienstverlening, precies daar waar veel economische ellende is begonnen: bij de banken. Na intensieve studies, creatieve brainstormsessies en afstemmingen met verschillende belangengroeperingen heeft ABN AMRO het aangedurfd een fundamenteel nieuwe weg in te slaan. Deze weg is het antwoord op de crisis en representeert het nieuwe elan van de bank. Geen halve keuzes, maar een koerswijziging die het hele land heeft verrast. Een transformatie waar dé bank het vertrouwen van de consument weer mee wint en die zorg zal dragen voor een nieuwe toekomst. Pinsparen.
Houdt u vast. Pinsparen is pinnen en sparen tegelijk! De talloze spotjes op radio en TV, aangevuld met megagrote billboards leren ons dat pinsparen welhaast een sensationele 'beleving' is. Bijbehorende blije teksten en foto's maken duidelijk dat sparen helemaal vanzelf gaat als je lekker aan het shoppen bent of gezellig in een restaurant zit. De cursieve woorden komen ongewijzigd uit het reclamemateriaal. Welkom bij de bank 'anno nu'. Zelfs de over het algemeen genuanceerde Consumentenbond is duidelijk over dit nieuwe product. Ze concludeert letterlijk: het slaat nergens op. Mensen die van huis uit gewend zijn om van tijd tot tijd een bedragje te sparen, zijn hier niet mee geholpen. Zij bepalen zélf wel wanneer ze wel of niet wat geld opzij zetten. En op welke spaarrekening. In plaats van de (logische) redenatie: "Ik heb al een tijdje niks gespaard, dus moet ik die dure schoenen maar even laten staan", propageert de bank: "Ik heb al een tijdje niks gespaard, dus moet ik die dure schoenen toch maar kopen".
Nu heb ik de afgelopen tijd veel contact gehad met verschillende mensen van verschillende banken. Trieste constatering: ze worden zelf steeds ongelukkiger, willen zelf graag wel fundamenteel anders, hebben daarover meer en betere ideeën dan wie dan ook.... maar krijgen geen voet aan de grond.
Lieve belangrijke meneren en mevrouwen bij alle banken. Zullen we eens samen na gaan denken over de vraag hoe het wél kan? Hoe de klant ú weer de moeite waard gaat vinden om de financiën te regelen? En de cruciale vraag: hoe (gecalculeerd) vertrouwen het antwoord kan vormen op alle ellende die de afgelopen jaren is veroorzaakt? Praten we daarna weer over lekker shoppen en gezellig uit eten!

15-08-2012